29. januar 2014

Erfaringer med truger

Kjøpte for noen år siden truger med tanke på toppjakt i Sverige. Det foregår oftest i januarmåned da det er mye snø og for tidlig for skare. Du kjenner det godt i løftemusklene etter en dag på fjellski vasssende i en halvmeter puddersnø. Etter å ha testet trugene på noen turer har jeg kommet til at det er marginale forskjeller mellom å bruke fjellski (smørefrie) og truger i dyp og løs snø.




Det som avgjør hva jeg velger er terrenget jeg planlegger å gå i. Er det mye kupert skog er det trugene som gjelder. Er det mest flatt og åpent fungerer skiene best. Jeg blir i grunn akkurat like sliten på ski som på truger.

Jeg har to par truger, et par Tubbs 36" Moutaineer og ett par Tubbs Journey 30". Når det først er trugeføre så bør trugene være så store som mulig. Synes det er like lett å gå på 36" som 30".

Bindingene på disse Tubbsene er solide og enkle i bruk. Gripeklørne under er sylskarpe og jeg ser noe slitasje på trugene der trugene har krasjet i hverandre når jeg går. Det skjer nå og da, spesielt når jeg begynner å bli sliten eller terrenget er spesielt kupert og kronglete.

(27/3-14) Hælbøylen bak er suveren når jeg går i lange bratter. Men det skal være laaange bratter før jeg gidder å vippe opp bøylen. Legg merke til at 36" trugene har bøylenganske langt bak slik at forbindingen må strammes slik at støvelen kommer langt nok bak.  Det bør prøves i butikken. Ellers må jeg si at det er sjelden jeg bruker bøylen.

Tubbs har såkalt livstidsgaranti på trugene sine, og jeg har tatt vare på papirlappene som fulgte med da jeg kjøpte i tilfelle... I følge noen brukerforum jeg var innom fungerer denne garantien i praksis, Tubbs sender deg nye truger hvis de du har går i stykker på grunn av produksjonsfeil eller kneler ved normal bruk.
ill foto. Jeg har 30"

Der sitter fuggeln :-)

Her fant vi flere dokker.

.. og der sitter det flere haner..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar