8. mai 2014

Grenland Wax - home made

Noen gir bort hjemmelaget syltetøy til jul. Nå vet jeg hva jeg skal gi.
Fjellreven selger en voks som brukes til å impregnere klær og utstyr i G1000-stoffet, men den fungerer aldeles utmerket på andre typer tettvevd bomull i hatter, sekker, bukser, jakker, gamasjer, hundekløv etc. Strykes på bomullen og varmes inn med føner eller strykejern. Tykkere lag gir bedre vanntetthet men også dårligere pusteevne, et poeng når jakker impregneres.  Påføringen er enkel, men må gjentas når plagget er vasket.

Voksen består av parafin med 13% bivoks. En liten kloss koster 99,- i butikken. Lager du den selv får du rundt kiloen ferdige voksklosser for samme prisen.











Her er en bildeserie som viser hvordan jeg gjorde det:


Parafin i fastform (1kg) og bivoksplater kjøpes på feks Panduro.

Mål opp parafin med 13-15% bivoks. Noen hevder at litt større andel bivoks gir større vanntetthet, men jeg har ikke testet ut det. Jeg gjorde dette i flere vendinger fordi det ikke var plass til alt i glasset jeg brukte i vannbadet.

Nedsmeltingen starter. Tok ca 6 minutter i kokende vannbad. Norgesglass er antagelig litt tykt - og tregt.

1 kg parafin ga mange klosser.

Ferdig herdet etter en halvtime på kjøkkenbenken.
Original Grenlad Wax til venstre. Hjemmelaget til høyre.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar